Levinumad vead, mida alustavad ettevõtjad raamatupidamises teevad

Ettevõtte loomine pole tänapäeva Eestis keeruline, selle saab teha mugavalt kodust lahkumata. Ainuke asi, mis värskele ettevõtjale esialgu segadust võib tekitada, on kõik raamatupidamisega seonduv. Et selles finantsrägastikus sujuvamalt orienteeruda, toome siinkohal ära kümme enamlevinud viga, mida alustavad ettevõtjad arvepidamises teevad.

Arvepidamise edasilükkamine
Äriidee lihvimine, partnerite ja klientide leidmine, turundus, veebilehe ja -poe haldamine — kõik need tegevused nõuavad alustavalt ettevõtjalt palju energiat ja tähelepanu. Raamatupidamine võib ettevõtte algusjärgus muude pakilisemate tegevuste tõttu tagaplaanile jääda. Siiski on targem püsida organiseerituna ning võtta iga nädal aega oma kulude-tulude kokkulöömiseks ja arvete ülevaatamiseks.

Tšekkide ära kaotamine
Raamatupidamine on väärtusetu, kui sul pole iga oma kulu ja tulu võimalik tõendada arvete ja tšekkidega. Kui oled üks neist, kes tšekke siiani kingakarpi kogub, siis ole kindel, et kõik su tšekid on ühes kohas koos, vältimaks olukorda, kus nädal peale maksudeklaratsiooni koostamist leiad veel hunniku tšekke.
Isegi kui sulle meeldib füüsiliste asjadega toimetada, on oluline igast pabertšekist ka digikoopia hankida — nimelt tuleb sul need arvepidamise tarvis seitse aastat alles hoida, pabertšekid aga kuluvad kiiresti ning juba aasta möödudes võib neil olev tekst loetamatuks osutuda.
Eriti mugav on kasutada mõnd digitaliseerimise teenuse tarkvara, mille saad ühendada oma raamatupidamise tarkvaraga, nii liiguvad digitud tšekid otse tarkvarasse. 

Kõige odavama raamatupidaja palkamine
Ettevõtlusega alustades tasub kulutusi piirata, kuid oluline on mõelda, millistelt teenustelt tasub kokku hoida ja millesse investeerimine toob kasu asemel hoopis kahju. Kui otsustad palgata kõige odavama raamatupidaja, kulutad sa esialgu küll vähem, hiljem aga klaarid hooletu raamatupidaja vigu ning võib juhtuda, et raamatupidaja oskamatuse tõttu jääb sul ka aastaaruanne õigeks ajaks esitamata.

Rahaasjadest ülevaate puudumine
Raamatupidaja peab olema inimene, keda sa saad usaldada, aga kindlasti ei tohiks professionaali palkamisega juhtuda see, et sa oma firma arvepidamisest enam midagi ei tea. Ettevõtjana võiks sul sellest siiski olla selge ülevaade ja arusaamine. Selleks on oluline, et su raamatupidaja kasutaks tarkvara, millele ka sina ligi pääsed.

Ei hoia väikestel kuludel silma peal
Tihti tunduvad väikesed firmakulud meile ebaolulised ning nii unustame need ka kohe arvepidamisse sisestada. Hea on aga teada, et isegi kui see ühekuine makse tundub tähtsusetult väike, siis kuude ja aastate lõikes võib see olla päris arvestatav summa. Seega: ka väikseim tehing tuleb üles märkida ning tšekk alles hoida.

Ei tea maksude tähtaegu
Enne ettevõtlusega alustamist on oluline end kurssi viia maksudega ja sellega, millal ja mida täpselt maksma pead. Kui sa sellele tähelepanu ei pööra, võib peagi juhtuda, et saad trahve ja ähvarduskirju ning lõpptulemuseks on kulude suurenemine lihtsalt enda teadmatuse tõttu.

Arve laekumiste mitte jälgimine
Konkreetsus rahaasjades on korras raamatupidamise alus. See tähendab muuhulgas ka seda, et sa pead jälgima arvete õigeaegset laekumist. Kui ostjad venitavad arvete maksmisega, tähendab see lõpuks probleeme sulle. Halvimal juhul võivad ostjad sulle hoopis ka maksmata jätta. Sellise olukorra vältimiseks võiksid võtta nädalas kindla aja, millal sa raha laekumise üle vaatad. Veelgi mugavamaks toimetamiseks on olemas tarkvara, mis saadab arved sinu eest automaatselt. 

Kommunikatsiooniprobleemid
Selleks, et kõik kulgeks tõrgeteta, ei tohi sa jääda raamatupidamises võhikuks. Isegi kui oled otsustanud palgata raamatupidaja, oleks kasulik teha endale selgeks raamatupidamise ja finantsmaailma põhiterminid, et ei tekiks arusaamatusi ega möödarääkimisi. 

Varukoopiate tegemata jätmine
Veendu, et teed dokumentidest regulaarselt varukoopiaid eelistades pilveteenust. Kõvaketta või paberkoopiate hävimise korral võid kaotada päevade ja kuude jagu olulisi materjale, mille tagajärjed võivad firma kuludes kajastuda.

Raamatupidamistarkvara mitte kasutamine
Kasutades raamatupidamistarkvara, saavad paljud asjad tehtud automaatselt. See tähendab, et sa saad raamatupidamiselt säästetud aega kulutada ettevõtte juhtimisele ning sul on info ühes süsteemis.

Tekkis huvi?

Kristi Piper - projektijuht
Kristi Piper
projektijuht

Tutvu Standard Books äritarkvara võimalustega lähemalt: jäta oma e-mail ja me võtame Sinuga personaalselt ühendust.

Aitäh!

Sinu andmed on saadetud.

Viga!

Andmeid ei õnnestunud saata.